Mato Špekuljak

 

 
                

Naslovnica
Polazišna stranica
Radovi
Projekti
Prijevodi
Linkovi

 

 

 

 

 

 

 
 
Marko Aurelije

 
[ Polazišna stranica ] [ Demokrit ] [ Diogen ] [ Aristotel ] [ Ciceron ] [ Marko Aurelije ] [ Ivan Česmički ] [ sir Thomas More ] [ Erazmo Roterdamski ] [ Jan Amos Komenský ] [ Claude Adrien Helvétius ] [ Immanuel Kant ] [ Johann Gottfried Herder ] [ Arthur Schopenhauer ] [ Humanistički projekti L. L. Zamenhofa ] [ Bertrand Russell ] [ Nikolaj Berdjajev ] [ Ivan Supek ] [ Tvrtko Švob ] [ Jadran Zalokar ] [ Dražan Gunjača ]
 

 

ImageMarko Aurelije (121-180) bio je vladar Rimskoga carstva, filozof, književnik, učenik vrline. Rođen je u uglednoj rimskoj obitelji hispanskog podrijetla. Svoje etičke principe nastojao je u životu ostvarivati. Kao car brinuo je o tome, da u carstvu kojem je bio na čelu vlada pravičnost (naravno, prema ondašnjim mjerilima). Povijesni izvori svjedoče da je u tome uspijevao. Rukovodio se općim dobrom. U upravljanju carstvom bio je suzdržan. Štednjom je sanirao državne financije. Državne izdatke sveo je na minimum. Proveo je reforme u građanskom pravu i osnivao škole. Imao je dobre odnose sa Senatom. Kad se država našla u nevolji zbog stalnih navala barbara sa sjevera te zbog kuge koje je zavladala u carstvu, Marko Aurelije je prodao vlastita imanja kako bi pomogao državnoj blagajni. Posljednje godine života proveo je u vojnim taborima i utvrdama na sjevernoj granici, razmišljajući u predasima o životu u skladu s prirodom i Bogom. Tako je nastao njegov čuveni Dnevnik, djelo bolne rezignacije nad ljudskom sudbinom, propleteno etičkim sugestijama koje tvore filozofsku paralelu ćudorednim zasadama ranog kršćanstva.

“Pokušaj živjeti životom dobroga čovjeka koji je više nego zadovoljan onime što mu je dano iz cjeline i koje se zadovoljava vlastitim ispravnim djelovanjem i uljudnim odnosom prema drugima.” (4,25)

        
        IZ DNEVNIKA MARKA AURELIJA

  • Ne uznemiruj se, jer se sve odvija u skladu s Prirodom. (8,5)
  • Sve se na sličan način događa od pamtivijeka i sve se ciklički ponavlja. (2,14)
  • Čovjeku se ne može dogoditi ništa što ne bi bilo dio ljudskog usuda. (8,46)
  • Stvari ovoga svijeta sakriva tajna. (5,10)
  • Događanja su u stalnim mijenama, a uzroci u tisućama mogućnosti; gotovo ništa nije stalno. (5,23)
  • Ništa ne proizlazi iz posvemašnje ništavnosti, kao što nijedna stvar ne prelazi u nepostojanje. (4,4)
  • Svatko se rodio zbog nečega. (8,19)
  • Sve teži onome zbog čega je stvoreno. (5,16)
  • Sve što postoji sjeme je onoga što će od njega postati. (4,36)
  • Kratak je život svakoga čovjeka. (2,6)
  • Ne propusti uočiti koliko su ljudske stvari kratkotrajne, koliko neznatne. (4,48)
  • Ono što je jučer bila kap sluzi, danas je mumija ili prah. (4,48)
  • Sve što vidiš uskoro će propasti, a propast će i oni koji to propadanje vide. (9,33)
  • Imaj na umu da se sve što se sada događa događalo i prije, a događat će se i nakon nas. (10,27)
  • Sve je kratkotrajno, i predmet sjećanja i onaj koji se sjeća. (4,35)
  • Ne smatraj bitnim da li ćeš umrijeti za nekoliko godina ili sutra. (4,47)
  • Kakva je razlika između života koji traje tri dana ili tri stotine godina? (4,50)
  • Ne živi tako kao da bi imao živjeti još deset tisuća godina. (4,17)
  • Dok živiš, koliko ti je dano, budi čovjekom dobra. (4,17)
  • Uvijek imaš mogućnost sretnog življenja ako kreneš putem dobra, ako htjedneš misliti i činiti dobro. (5,34)
  • Osjeti kako u sebi imaš nešto plemenitije i božanskije od onoga što budi strast i vlada tobom kao lutkom. (12,9)
  • Što ne pristoji, ne čini; što nije istina, ne govori. (12,17)
  • Životna sreća ovisi o nevelikom broju uvjeta. (7,67)
  • Nije stvar u tome da se raspravlja kakav treba biti dobar čovjek; treba takvim biti. (10,16)
  • Nikome ne daj povoda da o tebi kaže kako si dvoličan ili nisi dobar. (10,32)
  • Nitko nije tako sretan da pored njegove samrtne postelje ne stane nekoliko ljudi što se raduju njegovoj sudbini. (10,36)
  • Što nije štetno za zajednicu nije ni za pojedinca. (5,22)
  • Jednog raduje jedno, drugog drugo. (8,43)
  • Ni u što se ne upuštaj bez razbora. (4,2)
  • Većina je onoga što govorimo i činimo nepotrebna; bez svega toga imali bismo više vremena i manje nemira. (4,24)
  • Ako nam je zajednička sposobnost mišljenja, zajednički nam je i razum kojim smo razboriti kao stvorenja. (4,4)
  • Štetu sebi nanosi onaj tko ustraje u greškama i neznanju. (6,21)
  • Ako me netko može uvjeriti da ne mislim ispravno i postupam krivo, rado ću promijeniti što je pogrešno i biti mu zahvalan. (6,21)
  • Ima li onoga koji nikada ne mijenja svoje mišljenje? (5,10)
  • Zajednički nam je razum koji kazuje što nam valja činiti, a što ne. (4,4)
  • Nijednu izvanjsku stvar, kao što je pohvala mnoštva, bogatstvo, vlast, uživanje naslade, nije ispravno suprotstavljati razumskom i zajedničkom dobru. (3,6)
  • Najbolji je način obrane od onih koji ti žele zlo da njima ne nalikuješ. (6,6)
  • Grijeh drugoga valja ostaviti s njim. (9,20)
  • Malo je i neznatno ono što čovjek proživljava. (3,10)
  • Mali je kutak zemlje na kojemu čovjek živi. (3,10)
  • Cijela zemlja nije ništa drugo doli obična točka u prostranstvu. (8,21)
  • Govoriti u senatu ili obraćati se bilo kojem čovjeku treba jednostavno i ne suviše kićeno. (8,30)
  • "Krastavac je gorak" - odbaci ga. "Trnje je na putu" - skloni se. To je dovoljno. (8,50)
  • Valja tako sve činiti i govoriti i misliti kao da se već valja povući iz života. (2,11)
  • Koliko je ljudi, koji su se borili i uzajamno sumnjičili, mrzili, umrlo i raspalo se u prah? (4,3)
  • Koliko je beskrajno vrijeme prije i poslije našeg života! (4,3)
  • Ne budi čovjek velikih riječi i ne radi mnogo stvari odjednom. (3,5)
  • Budi neovisan o miru kojeg bi ti mogli pružiti drugi. (3,5)
  • Nigdje ne može čovjek pronaći takvoga skloništa kao u vlastitoj duši. (4,3)
  • Tko teži nasladama neće se suspregnuti od činjenja nepravdi. (9,1)
  • Greška počinjena iz naslade zaslužuje kaznu više negoli greška počinjena iz bola. (2,10)
  • Zlo često čini, ne samo onaj tko nešto čini, već i onaj tko ne čini ništa. (9,5)
  • Zlo i dobro nisu u nedjelovanju, već u djelovanju čovjeka kao razumnog i civiliziranog bića. (9,16)
  • Ako možeš, poučavajući mijenjaj što je pogrešno u drugih. (9,11)
  • Život je borba i nalik privremenoj postaji na putovanju. (2,17)
  • Hipokrat, koji je izliječio mnogo bolesnih ljudi, na kraju je i sam obolio i umro. (3,3)
  • Uspeo si se na brod, zaplovio, završio put. Izađi. (3,3)
  • Smrt nije ništa drugo doli svrsishodno djelo prirode. (2,12)
  • Smrt je, kao i rođenje, misterij prirode. (4,5)
  • Kao što je rođenje povezivanje elemenata, tako je i smrt njihovo rastavljanje u ono što je bilo prethodno. (4,5)
  • Što može poslužiti kao oslonac? Samo jedno - filozofija. (2,17)

IZVOR: Marko Aurelije SAMOMU SEBI, "CID", Zagreb 1996.

 

 
   

 

Maxima inter homines bona sunt iustitia et humanitas. Iustinianus